onsdag 7 april 2010

Gotland tur och retur

Hemma igen efter två hektiska men roliga dagar på Gotland, vart jag befann mig har jag inte den blekaste om.
Blev ju hämtad vid terminalen tolv på natten sedan var det bara raka vägen hem till gården och slänga sig i en något hård tältsäng. Upp vid åtta och förbereda dagen lite sen vid halv tio kom det tolv härliga guteungar från åldern 4-17.
Gick ju över förväntan med tanke på att vi hade sex kalvar som aldrig varit hanterade men som nu blev ledda,klippta och tvättade.
Kan ju mer eller mindre säga att det var ording i kaoset men pricken över i:et var nog när Jacob 6 år ställer sig bland oss alla och på sin bredaste gotländska utbrister.
- Nei nue tar vi o leker tafatt
Ja skriker hälften av ungarna och försvinner ut och leker
Där står jag kvar med ett fåtal ungar som är villiga att lära sig klippa topline.
Men man får ta det lite för va det är så länge alla har roligt och när man märker att intresset går ner är det bara att fika,äta mat eller nått annat som gör så blodsockret går upp.

2:a dagen hade jag runt tio vuxna och denna dagen var det något lugnare men nog så fartfylld.
Hade endast en ko som jag skulle visa hur man klippte och visade den enda haken var att kossan stått inne på stall hela vintern. Så när jag väl får ut henne så tar det fem sekunder sedan hänger My sunesson efter som ett snöre. Efter någon timme så hade jag lyckats stoppa henne ett fåtal gånger gå några steg och emellan flåset försökte jag att pressa fram några ord.
Klippningen gick desto bättre men hade kunnat gå toppen om jag hade haft bra verktyg. Hade en slö sax med dåliga skär, ingen bra borste att föna upp topplinen med och endast en halv flaska hårspray. Hört talas om Clear Magic och den lilla klippsaxen var så slö att det inte ens gick att klippa juvret.
Men jag hoppas ändån att jag nådde ut och att alla Gotländska bönder beger sig hem och tränar inför kommande utställning.

Va hemma igen på tisdagen vid elva på kvällen sen var det bara sängen som gällde.
04:20 ringde klockan och jobbet kallade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar