onsdag 7 mars 2012

Vem vill inte unna sig en Dansk??

Som svensk bonde är det min plikt, min förbannade skyldighet att informera konsumenter om verkligheten.
I mitt hem är vi allergiska mot utländskt kött det förekommer inte.
Pelle den stackaren har några få gånger inte läst innehållsförteckningen och kommit hem med dansk kyckling, danskt kött.
Jag frågar "Hur fan tänkte du nu???"
Pelle suckar och inser att han just nu hamnade på min UTE lista

I Sverige får vi enligt lag endast behandla grisar som är sjuka, inte i förebyggande syfte.

Den gode Dansken är iinte lika hårt granskad så dom ger antibiotika direkt i fodret, på det sättet blir inte grisarna sjuka och växter lite fortare.

I Sverige stänger vi in suggorna i små spiltor under fodringen. Då får dom äta i lugn och ro och under tiden skrapar vi rent deras boxar och strör.

Den gode Dansken behöver inte strö i någon box för där lever suggorna i dessa små spiltor dygnet runt. Suggan har inte ens plats att vända sig hon kan bara stå eller ligga, gå in eller backa ut.
Nej men va dum jag är backa ut gör hon nog bara den dan hon ska grisa eller skickas till slakt.

Men jo självklart förstår att det är så viktigt att vi Svenskar får unna oss en bit billig Dansk fläskfile.
Som inte ens innehåller 100% kött
Läs gärna innehållsförteckningen nästa gång och fråga er sen, vad består då resten av köttbiten av???
Sen kan vi sitta vid vårt fredagsmys och beklaga oss över dom svenska grisbönderna som inte sköter om sina djur, packar dom som sillar och stressar dom vid transport det har väl alla sett på teven.

För min del så njuter jag lika mycke av en svensk fläskkotlett.
Nu menar jag verkligen inte att Sverige felfritt, det finns rötägg överallt, folk som inte skulle ägna sig åt nån form av animalie produktion.
Men med alla smygfilmande djurrättsaktivister lär dom ju komma fram till ytan tids nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar