fredag 30 mars 2012

Lönehelg

Som vanligt när lönen kommer i slutet på månaden nickar man nöjt och tänker.
Kanske man kan unna sig något denna gången.
Sen börjar man beta av räkningarna en efter en.
Samtidigt så sjunker budgeten över vad som ska inhandlas från den supersnygga Jackan till en pocket bok på Akademibokhandeln.
Jag får alltid ångest innan alla räkningar är betalda.
När den nya månaden tar sin start håller vi hårt i plånboken.

Eller rättare sagt JAG
Jag fräser på Pelle som kommer hem och har köpt tre chokladkakor för 10 spänn-
" Tyckte du att detta var ett nödvändigt köp???"
Han skakar lite på huvet och undrar nog var off knappen sitter på fröken Sunesson.
Jag kan inte rå för det jag maler på pratar hushållekonomi, sparande, fonder hela registret.
"Hur ska du ha råd med det har du tänkt"
"Vi som precis har köpt hus, jadi, jadi"

Häromdagen satt jag i vanlig ordning med OCR nummer och sista betalningdag och inser att när allt var klappat och klart fanns det pengar över.
Vi har ju pengar sparat, va fan gnäller jag om

Jag inser även till min förvåning att mina fonder som förövrigt går käpprätt downhill inte alls verkar stämma i mitt fall.
Dom har bara fått ligga där på sin plats orörda.
Tabellen visade en pil uppåt

Vi kommer klara av ett husköp utan personlig konkurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar