onsdag 28 mars 2012

Backa bandet

Jag är fjorton jordsnurr
Det är fredagkväll och jag spenderar den som alla andra kvällar.
Hemma hos Louise.
Där ligger vi utslagna i deras bruna skinnsoffa, den gamla skivspelaren raspar några sköna toner av Aretha Franklin.
Vi pratar killar, vi pratar livet
För det är där vi befinner oss.
Mitt i livet
Systrar, själsfrände, oskiljaktiga,

Det är ca 500 meter från min dörr till hennes.
Det tar mig sju minuter att dra på mig skorna, jackan och traska bort.
Vi träffas varje dag vid bussen, i skolan på lektionerna, efter skolan och dom dagar vi inte träffas ringer vi.
Då tyckte vi livet var den stora gåtan som tog oss timmar att knäcka.
Vad ska det bli av oss.
Hur ska vi bli
Det är både härligt, pirrigt och ångestladdat.

Nu kan jag inte annat än längta tillbaka till den tiden.
Längta efter dom sena sommarkvällarna vi somnade ute i hammocken på Svartö.
Då vi badade näck nere i hamnen sent en natt och ett helt gäng småpojkar kom förbi.
Alla tidiga mornar som vi sprang över för att se dagens avsnitt av julkalendern

Det finns så mycke i våra liv som består utav du och jag och ibland vill jag bara backa bandet en stund och glömma allt vad dagis, räkningar och husköp heter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar