söndag 30 oktober 2011

Jag är en sucker

Det finns vissa saker i livet som jag håller väldigt kär och som jag snöat in på. Man kan väl säga att jag mer eller mindre är en riktig GEAK när det gäller....

1. Disney filmer.
Jag låter mig gärna svävas med i Bearnad och Bianca på äventyr eller nynna till mössen i askungen. Jag kan inte sluta fascineras av arbetet som är lagt bakom, musiken som komponerats och bilderna som målats för hand. Det är en konstform i mina ögon och jag beundrar verkligen artisterna bakom.
2. Astrid Lindgren
Denna gigant bland giganter. Hon har fått hela vårt avlånga land och framstå som en sagoidyll, en plats där vi faktiskt lever och bor. Det är inte bara storyn i filmerna man förundras över Nej,nej man vill ju inget hellre än att vara med när det kommer rövare i Mattisskogen ,flytta in Madickens flickrum och sova på höskullen med barnen i bullerbyn.

Pelle tycker att jag är som ett litet barn då jag med mina fjuttiga små slantar går och köper mig en Pippi film, eller då vi ska gå på bio och jag utropar att Trassel precis kommit ut.

3: Stephen King
Varje gång jag öppnar en ny bok är det med skräckvälvd förtjusning, vissa nätter är det knappt så jag vågar släcka lampan efter att jag avslutat ett kapitel av Djurkyrkogården. Men jag kan inte låta bli jag måste ha mer av honom. Vissa böcker ligger på hyllan i år innan jag tar tag i dom. Just nu har jag 1000 sidor DET som ligger och väntar på mig men jag går bara förbi och låter fingrarna löpa lite lätt över bokryggen. När jag väl öppnat en bok så måste jag läsa ut den för att mina mardrömmar ska sluta existera. Han tar mig så långt ifrån verkligheten som det bara går men hela tiden ligger alltid tanken och gnager Tänk om.

4: Design
Om jag mot all förmodan skulle vinna pengar på lotto så skulle jag gärna lägga dom på lite fin dansk/Svensk design. Bara hantverket gör mig knäsvag tänk att få äga fyra stycken Y-stolar av Hans Wegner (ca 7000kr styck) Ja ni fattar. Eller ja okej det skulle även passa bra med svartlackade Lilla Åland(2500 kr styck). Detta är verkligen något jag ångrar att jag är en sån sucker för design för man behöver ha en bra mycke högre inkomst än vad en djurksötare har. Jag kan peka ut deras verk jag utbrister högt när jag kommer in i ett hem och jag upptäcker Stig Lindberg porslin, Josef Frank tyg, Carl malmsten ja som sagt om jag hade lite pengar över....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar