måndag 31 mars 2014

Att vara en dålig förälder

Wilda hade rethosta.
Den kom om natten och ville inte riktigt ge med sig.
Jag bad mannen i huset köra förbi apoteket och köpa med sig hostmedicin hem.

När treåringen väl skulle lägga sig hämtade mamman flaskan.
Vred om korken och kände hur minnen från barndomen välde fram när lukten slog emot mitt känsliga sinne.
"Å fy fan" utbrast pedagogen samtidigt som hon hällde upp det flytande innehållet på en sked.
Treåringen rynkade pannan och tittade skeptiskt på mamman som försökte sig på ett ansträngt leende.
"JO ta nu det här så slipper du hosta inatt"
Wilda luktar på föremålet och öppnar sakta munnen.
Sen rycker jag åt mig skeden.
"NÄ den här skiten kan du inte dricka!" 
Jag slänger det som skulle förhindra och förbättra en natts sömn för mitt barn, men tro mig det är inte så att hon misstycker.

Jag vet jag ska vara ansvarstagande förälder och en förebild för mina barn.
MEN nån gräns måste det ju finnas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar