torsdag 20 mars 2014

Lagom är bäst

Just nu är det en fröjd att åka och handla med en treåring.
Även om det är fredag eller lördag.
Jag säger att vi ska ha fredagsmys och hon får välja mellan chips och nötter.
Hon väljer nötter.
Det är lördag jag säger att hon får välja en klubba.
Vi går in i en godisaffär hon ser sig omkring och utbrister.
"Här är bara massa godis, jag vill ju ha min klubba!"
Vi var dom enda som stod med tre klubbor i en godisaffär.

Jag har alltid försökt att tona ner sockerhysterin.
Nått sött och gott är den enda smaken som människan föds med att tycka om.
Självklart serveras det lördagsgodis på Halmvägen om nu treåringen kommer på att det är lördag.

En tablettask eller en klubba räcker gott och väl till en treåring.
Det är ju bara vi vuxna som bygg upp en högre sockertolerans som tycker att det är lite fjuttigt med en ynka tablettask.
Lagom är bäst och som sagt just nu har vi hittat en väldigt bra balans.
Den kan vara reviderad och förstörd redan till nästa fredagsmys sånt vet man aldrig.

Å den välmående femmånaders han kan se fram emot att få sin första sockerchock på ett årsdagen. Då serveras det tårta
Innan dess är det noll tolerans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar