söndag 20 januari 2013

Ödets ironi

Under helgen har vi suttit och letat recept, googlat och hört oss för.
Nu ska här påbörjas ett matschema som får innehålla allt utom mjölkprotein.
I ca 6 veckor ska vi nu servera havremjölk, kokosfett, tofu.
Allt som är en mjölkbondes värsta mardröm.

Det är tydligen inte normalt ett en två-åring sover en HEL natt en gång i månaden.
Att hon i perioder snittar 4 timmars sömn per natt!
För att sedan köra gärnet på förskolan en hel dag.
Så nu är vi mitt inne i diverse utredningar.
Vi har tömt mitt barn på ett flertal blodprov, röntgat lungor, EKG, bokfört matdagbok, suttit i telefonmöten, pratat med dietisen.

Då proverna inte visat annat än att hon är frisk så får vi helt enkelt börja nån nånstans.
Nu ska alltså mjölkproteinet bort.
Vi fick en lapp med saker mitt barn får äta.
På lappen stod det alla E-nummer!
Därefter fick jag en broschyr med sojaprodukter!
Det finns inget av detta jag vill ge mitt barn.
För ni vet väl att soja odlas i brasilien och transporteras i flyg till Sverige.
För att kunna odla soja så skövlas regnskogen.
För det andra E-nummer mitt barn kommer sluta som tvåkönad eller muteras till en fiskpinne...

Så som sagt nu läser jag veganrecept (till Pelles stora glädje)
Sen får jag vara lite kreativ
Sen får vi hoppas att hon sover.

Eller vill jag i ärlighetens namn att hon ska vara överkänslig mot mjölkprotein??
Jag som anser att mjölk ger starka barn
Jag som gett mjölkproduktionen ett ansikte.

Fast utifall att det skulle innebära att mitt barn började sova.
Efter två år
Så låt gå....


2 kommentarer: