torsdag 31 januari 2013

Namn och nummer

Många brukar reagera på att man alltid kallar kossan vid nummer och inte vid namn.
Jag ska nu förklara orsaken till detta.
Häng med
Om jag har en ko som heter 412 Hildur så får hon en kvigkalv.
Denna kalven får ett eget nummer ex. 945 sen får hon samma släktnamn som mamman Hildur.
Är ni med
Så om man skulle kalla alla kossorna vid namn skulle allt bli så rörigt.
Vi har ju trots allt 130 stycken kor.
Och tänk om det skulle stå på brunstkalendern att Rosa ska semineras å jag har 30 stycken att välja mellan.
Som sagt rörigt.


Nummret är alltså individen och namnet är ett  familjenamn.
Nu är det ju också så fiffigt att hela Sverige har detta system.
Så låt säga att jag nu har en  ko som heter Hildur och jag träffar en annan bonde som också har en ko som heter Hildur(och är av samma ras såklart)
Då vet man att dom ursprungligen kommer från samma släkte.

Frågor på det???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar