tisdag 27 november 2012

På tal om min tvååring

Hon har kommit in i en ny epok i livet
Hon följer utvecklingen som man brukar säga, till mammans förtret.
Rosa är det som gäller, helst med massa glitter till
JOjo I know nu sitter strörre delen av er och skrattar "VA vad det vi sa, vänta bara"
Wilda som knappt äger något rosa plagg och defenitivt inte med glitter på löser det på bästa sätt.
Hon snor dom andra barnens strumpor på dagis.
I min värld handlar inte detta om att hon är tjej
I min värld har hon bara kommit in i den åldern då färg och glitter tilltalar.
Men det är lika naturligt för henne som för Åke 2 år som mer än gärna tar på sig storasysters prinsessklänning.
Det hör till

Tro nu inte att jag är nån sadist
Nog att jag själv anser att rosa är en avskyvärd färg i alla fall om det sitter en vit liten katt på med vattenskalle och pepparkornsögon.
Man får kompromissa
Hårspännen och hårsnoddar i kulörta färgen och guldigt glitter.
Rosa pyjamas med små gulliga kaniner på.
Strumpor som skiftar i rosa, gult, lila, orange.

Men jag är inte så oroad.
Hon vill fortfarande hoppa i vattenpölar, skita ner sig och blir helt till sig om hon ser en kossa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar