onsdag 7 november 2012

Ett stygn av bitterhet

Det handlar inte om att jag är pengaKÅT.
Det handlar mer om att jag ska HA lika lön och samma peng som resterande utav samhället därute.
Pelle och jag har liknande utbildning och arbetslivserfarenhet.
Fast han har betydligt bättre timpening än jag.
Då är nog ändån min djurskötarlön bra, bättre än de flesta.
Jag är Djurskötare på en mjölkgård
Han Maskinförare på en grustäkt

Skillnaden är att hans yrkeskategori består utav män
Min av slitvargar

Hur löser man då detta på bästa sätt.
I slutändan skiljer det sig inte så mycke då den så kallade Djurskötaren jobbar.
Tidig morgon
Kväll
Helg
Extra timmar
Extra dagar
Jul,nyår,midsommar ja ni fattar.

Jag känner mig bara en aningens bitter.
Inte över Pelle tjänar mer än mig.
Nej
Men däremot att jag valt ett yrke där jag vet att jag aldrig kommer att bli en "Höginkomsttagare"
Jag brukar trösta mig med att jag i alla fall är lycklig.
Att jag får jobba precis hur mycke jag vill.
Att jag får va ute och arbeta i såväl solsken som snöstorm.
Att jag trivs med livet
Vara nära djuren

Eller så kan ju hela Svenska folket börja köpa mer mjölk och mejeriprodukter!!!
Så att jag med gott samvete kan be om löneökningn....

5 kommentarer:

  1. Vilken tur att det finns ekomjölk i mitt kylskåp. Eller så får du söka jobb som maskinförare i en grustäkt, hälsar Ostkustbo.

    SvaraRadera
  2. Vi köper massor av mjölk. Anders dricker hellre det än vatten!

    SvaraRadera
  3. Ja det är bra, mjölk ger starka barn GLöm inte det! Maskinförare får hamna på plan C på listan.

    SvaraRadera
  4. Du är ju inte ensam...
    jag har studieskulder för 3,5 år på högskolan och har en inkomst på ca 22 000 (kvinnoyrke)
    min man har gått ngr timmars kurs i det han arbetar med och tjänar ca 29 000 (mansyrke)

    SvaraRadera
  5. Nä nu jävlar upp till kamp det är detta jag menar.
    Jag kan också gå en kurs om det är så...

    SvaraRadera