tisdag 17 maj 2011

Du och jag Egon

Egon 55 jobbar på Scania, han har jobbat där i drygt 30 år på samma band med samma moment. Klockan 07:00 börjar dagen, likt alla andra dagar monterar han ihop sidodörrarna till lastbilar. Fyra skruv i upp, fyra skruv i ner.
Många lastbilar blir det.
9:15 är det fika, Egon tar som vanligt en kanelbulle med kaffe till, sen sätter han sig och läser östran.
9:45 Kliver han på igen och dagen fortsätter som vanligt med lunch vi 12:00-13:00 och avslut vid 16:00.
Efter en dags arbete byter Egon om och går hem, där släpper han alla tankar på jobbet och trampar hem på sin gamla monark.
Så som han har gjort de senaste 30 åren
Egon trivs med sitt liv, han är lycklig och längtar efter guldklockan som han ska få den dagen han går i pension.
Egon ler

Jag ler också åt Egon, bakom hans rygg.
Han är för mig/oss ett substitut över hur man ALDRIG vill bli, för nej man vill ju åstadkomma nått här i livet. Så vi skrattar åt Egon och skakar på huvet sen åker vi till jobbet och arbetar 10 timmar om dagen, stressar hem för att hinna pussa barnen godnatt innan dom somnar, hetsar i oss maten som kallnat för vi vill bara slänga oss ner i soffan. Väl på plats kommer vi på att vi glömde skicka det där viktiga mailet till chefen så istället får vi masa upp röven från soffan och öppna datorn. När huvet sen faller tungt på kudden räknar vi timmarnas sömn som kommer bli alltför få.
Men vi har ju trots allt lyckats åstadkomma nått....
Eller???

5 kommentarer:

  1. ja, eller?? Jag tror inte det finns någon som ligger på sin dödsbädd och känner -faan jag jobbade för lite... Utan snarare -Jag hade velat haft mer tid med min familj...
    Men sen hörde jag oxå att om man trivs med sitt jobb så lever man längre, så man får väl helt enkelt balansera. Hoppas allt är bra med er!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Just nu hade jag kunnat döda för att få Egons liv. Avskyr att vara arbetslös...

    Pyss!

    SvaraRadera
  3. Ja fast vem har påstått att Egon inte trivs på jobbet? Förmodligen gör han ju det eftersom han varit lojal i 30 år. Jag har inget emot att jobba helger, övertid,tidiga mornar men det är för att jag vill. INte för att jag måste

    SvaraRadera
  4. näää jag sa bara att om man trivs på jobbet så lever man längre, ngt jag borde tänka på;) Ditt jobb verkar ju vara super:) att få utvecklas och få ansvar är ju viktigt om man ska trivas..o självklart behöver ju inte chefen vara en nöt;)
    tack o hej:)

    SvaraRadera