onsdag 11 december 2013

Som blixt från klar himmel

Ja det är nu inte riktigt så att jag bara vaknade en dag och var omåttligt intresserad utav miljö, kemikalier och ekosystemet.
Det är ju något som jag har växt upp med och fått inpräntat sen barnsben.

Min mamma har alltid varit väldigt noga med maten i all tid och otid
Vilket bara blir värre med åren har jag upptäckt.
Det var efter många års tjat,tjat,tjat som hon tillslut gav med sig och serverade Fiskpinnar!
Kunde man nu inte få äta halvfabrikat för en gång skull!!
För att inte tala om hur oparfymerat våran tillvaro var.
Allt.
Tvättmedel, sköljmedel,diskmedel,tvål,shampo you name it.
Jag gick runt hela min barndom och luktade naturligt.
Ni bara hör ju hur man sparkar bakut som tonåring.
Då man skulle lukta som en blandning mellan blommig tvål, sköljmedel, Date och hårspray.

Min pappa däremot var mer inriktad på utomhusmiljön.
Det skulle inte användas bottenfärg på motorbåten.
Så där stod vi min storasyster och jag och skrubbade bort diverse snäckor,tång och sjögräs som naglat sig fast och bosatt sig på skrovets botten.

Då svor jag mest varför kunde vi inte vara som "alla andra"
Kunde vi inte få fuska lite nån gång??
Men nej det funkar inte så.

Så här några år efter kan jag ju bara inse att det sätter sig i ryggmärgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar