lördag 14 december 2013

Musikhjälpen 2013

Vet ni hur många gånger tanken har slagit mig.
Tänk om
Tänk om jag levt för hundra år sedan
Tänk om jag levt i ett annat land med sämre resurser, pengar och en annan kvinnosyn.
Då hade varken jag eller den Wilda tagit oss ur förlossningen med livet i behåll.

För hur gärna man än vill så går det inte att föda ut ett barn som hamnat snett.
Belive me
Jag försökte
I så många timmar om och om igen.
Men tillslut sjönk hjärtljuden.
Då blev allt helt plötsligt bråttom och inom loppet av några minuter låg jag fastspänd i en operationssal.

Med en läkare som var tvungen att skära av mina muskler, hinnor och hud för att få ut barnet.
Det kallas akutsnitt

Väl ute var hon så svag och utmattad att det tog tio minuter innan hon var helt igång.

Tio minuter kan kännas som en evighet då det enda man hör är tystnad.

Nu lever vi i ett land där kvinnan och framförallt barnet blir satt i centrum.
Vilket innebär att vi fick utbildad personal, eftervård och smärtlindring.

Som sagt slutet gott allting gott
Hon fyllde tre år för drygt en vecka sedan.

I år samlar Musikhjälpen in pengar till att varje kvinna ska ha rätt till att överleva sin graviditet.
Jag har skänkt en slant
Har du??

2 kommentarer:

  1. Japp det har jag. Vi gick igenom samma snitt du och jag. Min är 8.5 i år.

    /Rebecka

    SvaraRadera
  2. Jag är evigt tacksam över den svenska sjukvården! Jag kommer aldrig flytta härifrån :)

    SvaraRadera