tisdag 10 december 2013

Från ord till handling

Pelle tycker nog emellanåt att jag är en präktig bohem.
Som försöker fasa ut plasten i min tillvaro.
Som försöker få mitt barn(samt mannen) att uppskatta mat som ej är besprutad
Som försöker att få folk att förstå att Sverige är ett av dom bästa länderna i världen på bra djurvälfärd.
Det kanske låter svårt
Det kanske låter överambitiöst

Men faktum är att jag försöker göra det så enkelt som möjligt.

När det gäller plast så är det vid själva upphettning som dom dåliga kemikalierna frigörs.
Jag försöker laga mat i gjutjärnsgryta och med träslev eller rostfritt stål.
Jag värmer aldrig mat i micron direkt i plastbyttan, jag häller över maten på en tallrik.
Wildas nappflaska är i glas(som på den gamla goda tiden)
Rasmus napp är i naturgummi
Alla nya leksaker som införskaffas är i trä

På sommaren försöker läs FÖRSÖKER jag odla en del eget.
Inte för att jag tycker att det är jätteroligt MEN då vet jag precis vart råvarorna kommer ifrån.
Det handlar om att prioritera.
Jag köper så mycke kravmärkt som möjligt.
Det som jag vet är mest besprutat så som kaffe, bananer, russin, paprika.

När det gäller köttkonsumtionen så är våran frys full med viltkött.
Är bortskämd med att ha en jaktidiot till sambo.
Så det viktigaste är att det som fylls på är SVENSKT!

Någonstans tar alla kemikalier vägen.
Dom finns runt oss, över oss, i oss.
Så jag försöker att på alla sätt jag kan få i mig så lite som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar