fredag 5 oktober 2012

Som den Kursare jag är

9:20 Hämtade bussen upp mig på Rasta i onsdags.
20:30 Lämnade den av mig på samma plats dagen efter.

Under dom timmarna som gått var schemat fullspäckat.
Vi var 20 stycken glada och UNGA bönder som packade in oss i bussen.
Det var studiebesök på nötcenter Viken, det var föreläsningar om Genomisk selektion, X-vik,Y-vik.
Det var bowling och mat, jag kom sist på bowlingen men först till maten.
Det var läggdags.
Det var upp i ottan och iväg till Tjurstationen.
Där alla Sveriges bästa Tjurar står (och ja töms för att samla in sperma till våra kor).
Tjurar som har dragit in mångmiljonbelopp.
Tjurar som levde lyxliv.
Dom hade vattenmadrass, musik, en uteveranda say no more!
Vi fick ju självklart vara med och se hur en tömning gick till
Det var förelsäning om NTM, hur man räknar ut, tar prover ALLES.
Huvudet snurrade över alla siffror, uträkningar, statistik.
Samtidigt var det många pusselbitar som föll på plats i all denna härva utav avel och genetik.
Sen kom Christer Bergsten , min gamla lärare och föreläste om klövvård och stallmiljö.
Altid lika intressant.

Sen var det avfärd hemåt.
Jag träffade så mycke härliga människor.
Jag känner så starkt i mitt hjärta för detta yrke, för dessa bönder, för mina kor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar