måndag 20 februari 2012

Vart fan är kalven???

Morgonmjölkningen började som vanligt.
Jag körde in första gruppen i gropen satte igång mjölkmaskinerna och gick ut för att hämta resten av gänget.
Skrapar och strör i liggbåsen kör upp lite kor, stänger och öppnar grindar, ser en kviga som har kalvat.
VA FAN en kviga som har kalvat! Ute i lösdriften och vart är KALVEN??
Hittar den längst bort i ladugården, kravlandes i en dyngpöl.
Springer och hämta en skottkärra, fyller den med halm och stressar iväg in i lösdriften,sick,sackar mellan korna, fastnar med kärran under grinden, svär högt.
Kommer efter mycke om och men fram försöker torka av värsta skiten med lite halm sen tar jag kalven i famnen och slänger upp henne i kärran.
Försöker halvspringa.
I kärran ligger kalven med vad vi kan kalla "old, dark, shitcoulour" (Som färgsättaren hade döpt det till).
Efter mig har jag tio trogna damer i hasorna som försöker hinna ikapp.
Väl framme vid skrapan lyckas dom.
Mitt igången ligger gödselskrapan och jag kommer inte över hur mycke sats jag än tar.
Mina trogna fans försöker under tiden, putta ikull kärran,rädda kalven, slicka rent kalven, äta upp halmen som ligger i kärran.
Här får fröken Sunesson ett psykbryt.
Tillslut halvlyfter-drar jag över kärran.
Allt går med vilja och våld.
Rusar iväg förbi gropen och in till kalvstallet, spolar av kalven med varmtvatten(som är gravt nedkyld), klär på den ett hundtäcke och hittar en hink med råmjölk som blivit lämnad av nån vänlig själ, värmer och får i kalven en flaska.
Svabbar av mig själv lite lätt sen fortsätter mjölkningen.

5 kommentarer:

  1. Snarare, kalvens hjälte :-)
    hälsar Ostkustbo

    SvaraRadera
  2. underbart! Hero of the year! :) /grannen bortiskogen.

    SvaraRadera
  3. Nja det brukar i och för sig hända nån gång per år så efter några gånger har man ju rutinen inne =)

    SvaraRadera
  4. Det var tur att jag hade varit på toa INNAN jag läste detta blogginlägg, annars hade det hänt en olycka, SÅ mycket skrattade jag!!! Oerhört målande skrivet!!! Bra jobbat My :-)

    SvaraRadera