onsdag 22 juni 2011

Spånar vidare

Insåg att det är ett väldigt hett ämne men nu när jag ändå har er på tråden vill jag bara inflika. Grejen är inte det vem som gör vad utan att båda är delaktiga.
Det är bådas ansvar att det är diskat hemma, tvätten vikt, maten inhandlad för såväl den som jobbar som för den som är hemma med barnet.
Det ska ju inte ligga på mig bara för att jag är kvinna och föräldraledig.

Det är där problemen ligger att vi delar in allt i kvinnligt/manligt.
Pelle får skit för att han vill vara hemma med sin familj, han förväntas vara lojal och dra in kosingen till familjen. Det är inte okej för han att poängtera hur skönt det ska bli att få gå hem med Wilda i 7 månader.

Medans jag däremot helst inte ska erkänna att jag tycker det är skönt att komma hemifrån emellanåt.
Att jag när den dagen kommer hellre är ute och spelar fotboll med Wilda än inne och målar prinsessor

Det är detta gott folk som stör mig samhällets förväntningar
Ännu värre är när jag går rätt in i fällan och finner mig i det!

3 kommentarer:

  1. Håller med! Jag planerar att både spela boll och måla prinsessor, de olivia vill göra:) hoppas att allt går bra imån! Lunden var både bra och mindre bra...

    SvaraRadera
  2. Viktigt att lyfta sånt här, men också sjukt sorgligt att det ska behövas!
    Jag blir ärligt talat väldigt förvånad när jag hör folk som INTE delar på föräldraledigheten, jag har bara lust och säga vilken miss dom gör (men eftersom jag inte kan med att lägga mig i så kniper jag).
    Mattias o jag delade dåligt på f-ledigheten med Mika, det har vi ångrat jättemycket!!!
    Barnet har rätt till en lika stark relation med mamma och pappa! Taskigt av morsor som roffar åt sig, synd med pappor som är för mesiga för att ta ut sin rätt!

    SvaraRadera
  3. Fortsätt och gå din väg. Den är rätt.

    SvaraRadera