tisdag 10 juni 2014

Coctaileffekten

Ni har säkert hört det om och om igen.
Vissa kanske tycker att det börjar bli uttjatat.
Vissa kanske tycker att det börjar låta skrämande.
Alla dessa varningens finger som höjs när man talar om den farliga plasten och kemikalier.

Ibland skrattar mannen åt mig när jag byter ut hans vanliga vindruvor mot dom ekologiska.
Sen påtalar han att det är bra mycket dyrare.

Sen brukar jag påpeka då dom har gått ut på radion att man återkallar en viss sorts vindruvor då dom är besprutade med så starkt bekämpningsmedel så att människor blir sjuka.

Det går inte att få till ett liv fritt från plast och farliga kemikalier.
MEN det går att tänka till och minimera intaget.

Exempel:

Använd träslevar vid matlagning eller rostfritt stål.
Värm aldrig din matlåda i micron (om den nu är av plast).
Lägg maten på en tallrik.
Det är vid upphettning som plastens farliga ämnen  frigörs.

Gå igenom och RENSA barnens leksaker.
All plast som är tillverkad innan 2007 kan ni lämna in till återvinningen omgående.
2007 kom det nya lagar angående plast och kolla att den är CE märkt.

Låt inte barn få leka med kvitton.
Kvitton är pudrade med ett lager bisfenol rätt på som går direkt in i blodet då man exempelvis biter eller tar i det.

Ju mjukare plast desto farligare.
Ju hårdare plasten är desto mer binder den ihop och släpper inte ifrån farliga ämnen.


Jag vet man kan tycka att jag tar i, att jag är insnöad men i min värld så är det detta som skrämmer mig.
För när man börjar se över sitt hem så inser man hur mycket plast allt innehåller.
Och om man helt plötsligt börjar mixa ihop all pvc, bisfenol och ftalater som vi får i oss varje dag så kan man ju undra vad händer med kroppen då?

Det finns folk som är rädda för att få i sig fett att det är hälsofarligt.
Men sånt oroar inte mig efter som jag vet att om man rör på sig så bränner man fett.

Jag är mer orolig över det vi inte ser som kryper in våra kroppar och aldrig går ur.

Man kan inte ensam göra allt men alla kan göra något

1 kommentar:

  1. Bra inlägg syrran!!!

    Själv ska jag och hämta ett paket från Jordklok i eftermiddag.

    SvaraRadera