söndag 13 oktober 2013

Jakten på det Svenska guldet

Så var det alltså dags.
Jakten på det Svenska guldet som här på Halmvägen innnebär trattkantareller.
Vi passade på att packa in hela familjen i jaktbilen sen körde vi in i den småländska skogen.
Till vårat alldeles egna smultronställe
Det kryllade utav svamp, ätlig som oätlig men jag selekterar bort allt som inte har en gul fot och en brun hatt på sig.
Har man väl börjat går det bara inte för sig att sluta när man är på topp!
Den kommande treåringen stampade i backen och ville hem.
"jaja vi ska,viska"
Pappan tog efter mycke hot och förmaning treåringen under armen, hundarna i kopplet och började styra stegen mot bilen.
Den höggravida mamman hade nu förvandlats till den girige Gollum och låg på alla fyra och väste.
"My preasues"
Dels för att hon inte tog sig upp, dels för att hon var som besatt och vägrade att lämna sitt näste.

Det gäller att passa på för imorgon drar det igång.
Då kommer skogen att krylla utav skjutkåta jägare.
Jag har i något sammanhang nån gång för länge sedan lovat den goda mannen(min jägare) att jag ska knipa fram tills på tisdag.
Vilket jag nu inser var en jävligt dålig ide....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar