söndag 16 juni 2013

Hyperemesis

Har du provat att googla ordet??
Det hade inte jag heller innan.
Nu vet jag bättre.
Första gångerna som gravidillamåendet sköljde över mig så fnissade vi åt saken, nu börjas det.
Första gångerna som jag fick låsa in mig på toaletten, doppa näsan djupt ner i toa stolen och vända ut och in på mig själv.
Då fnissade vi lite också
Men när det inte längre handlade om dagar utan om veckor och månader så skrattade ingen längre.
Alla dagar som jag tog mig till jobbet.
Då jag endast lyckats behålla en varmkorv och ett äppel.
Alla dagar jag låste in mig i sovrummet med den sprängande huvudvärken, tröttheten som kommer som ett brev på posten.
Alla dagar då jag spydde om och om igen tills jag kissade ner mig.
Då skrattade vi inte.
Ibland hade jag en bra dag då fick jag behålla maten.
Ibland hade jag en dålig dag då fick jag inte ens behålla vatten.
Tills slut gick jag på starka mediciner.
Tills slut satt jag som en urvriden disktrasa hos barnmorskan och grät, när vågen helt plötsligt börjar att gå neråt.
När skulle detta helvete vara över.
Då var jag i vecka 18.
Då blev jag sjukskriven
I 4 veckor
Det kallas Hyperemesis
Det drabbar ca 2 procent av alla gravida varje år.
I v.21 försvann det

Nu är jag tillbaka på jobbet, inte heltid.
Nu kan jag sitta med min familj och äta både lunch och middag.
Nu kan träffa folk igen.
Nu kan jag vara mamma åt mitt barn igen.

1 kommentar: